Wednesday 27 February 2013

Kabinet Antik Penyeri Rumah

Sejarah penggunaan perabot China bermula milinia AD apabila mereka mengetahui duduk diatas kerusi lebih selesa daripada duduk bersila atau duduk di lantai . Orang Barat telah menggunakan kaedah perabot ini tetapi apabila China mengetahui hal ini , mereka terus membuat secara besar - besaran . Mereka dapat membuat perabot dengan baik sekali tanpa menggunakan paku dan hanya sdikit gam dan pelekat sahaja .
Antara kejayaan perbuatan perabot adalah pembikinan kabinet .
         
Kabinet China

Ahi pembuat kabinet tidak mendapat sebarang elaun kerana almari adalah inovasi orang barat dan di Dynasti
Ming pembinaan kabinet tidak wujud . Orang China tidak menggantungkan baju mereka kerana mereka hanya lipat baju dan tidak meletakkannya secara melintang .
Orang - orang China membuat pelbagai bentuk dan warna kabinet kerana ingin melahirkan kabinet yang jarang dan unik supaya menjadi lebih bernilai . Kabinet menjadi tempat yang utama untuk menyimpan barang - barang . Kabinet yang besar , membolehkan tuannya menyimpan apapun yang dikehendakinya . Kini orang barat menggunakan kabinet yang besar ini untuk kegunaan dalam hiburan .
Barang - barang yang berharga seprti pasu porselin atau akar kayu akan disimpan kedalam kabinet jika tidak digunakan atau dipamerkan . Kabinet juga digunakan untuk menyimpan buku dan alat tulisan . Jika didalam dapur pula makanan dan barang dapur disimpan didalam kabinet . Kabinet yang unik iaitu kabinet mempunyai banyak pintu digunakan untuk menyimpan herba atau bahan - bahan membuat ubat . Kabinet selalunya diletakkan di dalam bilik perempuan di mana baju disimpan .





Jenis Kabinet 

Kabinet Segi Empat 
Kabinet Empat Penjuru Bulat 


Kabinet Selak

Kabinet Pintu Pelbagai

Kabinet Dapur

No comments:

Post a Comment